2015. január 17., szombat

Ni talar om IKEA?

Hát, egyelőre én sem, de dolgozom az ügyön. Mivel megfogadtam, hogy idén végre megtanulok rendesen németül, így hát újra lefertőztem magam Duolingoval*, amit viszont azóta upgrade-eltek. Poénból kezdtem el a svéd tanfolyamot, és beszippantott. Rengeteg szavuk hasonlít az angolra, a nyelvtan viszont üdítően új. Érdekes pl, hogy a határozazlan névelőt kiteszik a szó elé (en kvinna - egy nő), míg a határozottat beépítik ( kvinnan - a nő). Nem ragoznak. Jeg äter, ni äter, hon/han äter, vi äter... - én eszek, te eszel, ő eszik, mi eszünk... No mindegy, szóval csodálatos nyelv, az biztos, és akkor arról nem is beszeltém, mekkora varázsa van, amikor kiderül egy-egy éteri karakterről, amit az ikea éttermében maximum találgattunk, hogyan mondjuk helyesen, majd inkább kértünk egy fasirtos krumplit, minden körítés nélkül, szóval mikor ezekről lehullik a lepel, az valami csodálatos. Még az elején tartok csak, eddig még csak a å, Å betű fedte fel kilétét, de ki a kicsit nem becsüli. Szóval ezt a nyelvet nem lehet nem szeretni... És hogy van időm minderre? Napi 10 perc mindig akad, az pedig pont 10 perccel több aktív idő, mint amit mély önsajnálattal is tölthetnék, hogy négy gyerek mellett semmire nincs időm, mert 10 perc semmire nem elég :)

*ez egy új vírus, ami nem a gépet, hanem az embereket támadja, bár az első lépés a gépre történő feltelepítés, ez tény. Sokan támadják, hogy gagyi, hibás, hülye mondatokat tartalmaz, de szerintem nem rossz. Aki a Goethe, Rigó utca vagy más neves nyelvvizsgára készül, az persze felejtse el, de aki szeretne használható nyelvtudást szerezni, essen neki bátran :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése